אחת ההוצאות היותר משמעותיות בתקציב המשפחתי היא ההוצאה בגין הטיפולים השונים ברכב. חלק ניכר מההוצאה מיועד לתשלומים נלווים שונים עבור הרכב – אגרות, טיפולים קבועים (טיפול חמשת אלפים או טיפול עשרת אלפים, טיפול בבלמים ועוד) וכן הוצאות חריגות שונות, שרובן המכריע נובע מתקלות ובעיות שונות המתעוררות מעת לעת ברכב.
בנוסף, אם הרכב עבר תאונה, ולו רק תאונה קטנה ומינורית, יש צורך לבצע בנוסף לתיקונים המתחייבים, טיפול פחחות רכב שישיב לכלי הרכב את המראה המקורי שלו. אילו תיקוני רכב מומלץ לבעלי הרכב לבצע אך ורק אצל בעל מקצוע? האם יש תיקוני רכב שאפשר לבצע לבד? מה המשמעות הכספית של תיקון תקלות באופן עצמאי? כל התשובות בהמשך המאמר
תיקוני רכב שכדאי לבצע אצל בעלי מקצוע
חלק ניכר מהתיקונים ברכב, ניתן לביצוע באופן עצמאי. זאת, כמובן, בתנאי שבעל הרכב מכיר אותו ויודע לטפל בו באופן הנכון ביותר. יחד עם זאת, יש תיקונים שחייבים להיות מבוצעים אצל בעלי מקצוע. עם התיקונים הללו ניתן למנות טיפולים בבלמים, איזן גלגלים, טיפולים בהגה וטיפולים בחלקים החשמליים ברכב, כולל תאורה פנימית וחיצונית.
טיפול כאמור כולל, כמובן, טיפול במערכת האיתות ברכב. בכל המקרים המצוינים לעיל, מדובר בטיפולים שהמשמעות שלהם הינה שמירה על חיי אדם – לא פחות. ההגה הוא האביזר שהתקינות שלו עשויה להיות ההבדל בין חיים ומוות. הגה לא מכוון נכון, או שהקשר בינו לבין הגלגלים הוא רופף, עלול להפוך את הרכב למלכודת מוות, אם יפסיק לפעול דווקא בזמן נסיעה מהירה.
באשר למערכת הבלמים – אין צורך להרחיב את היריעה באשר לחשיבות שלה. בלימה מהירה בעת הצורך מהווה תעודת ביטוח כנגד פגיעה, גם אם מי שנוהג ברכב איננו אשם במצב בעייתי שנוצר על הכביש. לא בכדי יש צורך בהקפדה על מרחק מהרכב לפנים ועל אמות מידה נוספות, שכל המטרה שלהן הינה להימנע מהסתבכויות מיותרות.
מערכת האיתות מאפשרת לנהג להסביר לרכבים האחרים בכביש את הכוונות שלו ולמנוע תאונות מיותרות שעלולות להיגרם עקב אי הבנה. ומערכת התאורה עשויה למנוע תאונות, הן בלילה והן במזג אוויר סגרירי. מכל האמור לעיל, ניתן להבין בקלות שגם אם בעל הרכב מבין דבר או שניים בתחומים שהמצוינים לעיל, הדבר הנכון ביותר לעשות הוא למסור את הטיפול בהם לאנשי מקצוע מיומנים.
מעבר לתיקונים שהם עניין של פיקוח נפש, יש תיקונים אחרים, דוגמת תיקוני פחות רכב, שממש לא כדאי לבצע באופן עצמאי. בהעדר מכשור מתאים, גם היכולת הטובה ביותר לא תשיב את הרכב למצבו הקודם. עם זאת, פחח מקצועי יעלים את הקמטים והפגיעות הקטנות ברכב ויחדש את ימיו כקדם, כאילו מעולם לא נפגע.
תיקונים שניתן ואפשר לבצע באופן עצמאי
תיקוני רכב שאפשר לבצע לבד, כוללים בדרך כלל את הטיפולים השגרתיים, כגון החלפת גלגלים או טיפול בשריטות בצבע, בעיקר אם מדובר בשריטות לא עמוקות במיוחד. בנוסף, ובתנאי שבעל הרכב מכיר את הרכב, יש חלקים שאפשר להחליף באופן עצמאי. דוגמה טובה לכך היא החלפת מצבר. בנוסף, תיקונים וטיפולים בתא הנוסעים ברכב יכול להתבצע באופן עצמאי. זאת, כיוון שתיקון כזה איננו משפיע על הבטיחות של הנוסעים, אלא רק על הנוחות שלהם. גם החלפת גלגל ואפילו החלפת נורות קדמיות ואחוריות אפשר לבצע באופן עצמאי. עם זאת, בשלב מסוים כדאי לגשת למומחה שיכוון את התאורה.
טיפולים אפשריים נוספים הם תיקון או טיפול בחלונות החשמליים לרכב. גם כאן, ממש כדאי לגשת לבעל מקצוע. זאת, לא בגלל שלחלונות יש השפעה רבה על הבטיחות, אלא בגלל שכל מגע בלתי מקצועי עלול להרוס את המנגנון. מדובר במנגנון עדין מאד, שכל פגיעה בו דורשת החלפת חלקים שכל אחד מהם בפני עצמו הוא יקר.
גם החלפת מכשיר הרדיו ברכב ניתן לביצוע באופן עצמאי. אבל יחד עם זאת, המכשירים המתוחכמים שקיימים בשוק דורשים התקנה מקצועית. החלת שמנים אפשר לעשות באופן עצמאי, אבל הלכלוך שכרוך בה גורם למרבית בעלי הרכבים להניח לנושא ולהעביר אותו לידי בעלי המקצוע המתאימים.
ככלל, הדבר הנכון ביותר הוא להניח לבעלי מקצוע לטפל ברכב. בטיפולים כגון פחחות רכב, העניין הוא אסתטי בלבד. במקרים אחרים מדובר על בטיחות הנוסעים, שעליה אסור להתפשר. בשאר המקרים, טיפול עצמאי ברכב תלוי במידת ההיכרות של הבעלים עם הרכב ובמידת המיומנות שלו בביצוע התיקונים.