כל ילד צריך להתפתח בקצב שלו והתפקיד שלנו כהורים הוא רק להעניק לו תנאים מתאימים, חום ואהבה. עם זאת, כיום עומדים לרשותנו כלים יעילים ופונקציונאליים שאותם שווה להכיר. הנה כמה מהם
התפתחות ילד היא תהליך ארוך שדורש סבלנות מצד כל הגורמים המעורבים. מבחינת ההורים, הקושי העיקרי הוא לראות פערי התפתחות בין ילדים שנמצאים פחות או יותר באותה שכבת גיל. זה עלול לגרום לחששות, חרדות ועוגמת נפש ובמקרים מסוימים אף ליצור תסכול. הפתרון הוא כמו תמיד לזכור שכל ילד הוא עולם ומלואו, לכן גם קצב ההתפתחות שלו צריך להיות אינדיבידואלי.
במילים אחרות, הילד אמור להתפתח בקצב שלו ואין טעם להשוות בינו לבין אחרים. התפקיד היחיד שלנו בהקשר הזה הוא להעניק לילד את התנאים הטובים ביותר שאנחנו מסוגלים ולדאוג שיהיו מסביבו חום ואהבה. כל השאר כבר יגיע לבד, אלא אם מדובר במצב חריג שמחייב מעורבות מקצועית כלשהי.
מצד שני, מוגזם לצפות מהורים לשבת בחיבוק ידיים ולא לנסות לתרום במשהו להתפתחות של הילד. כאן בדיוק נכנסים לתמונה כלים חדשים ופונקציונאליים שלא היו קיימים בעבר – אך התועלת שלהם אינה מוטלת בספק.
ידע והנאה תחת קורת גג אחת
כיום ניתן לסייע לילד להעשיר את הידע שלו באמצעות תכניות טלוויזיה וסדרות ייעודיות. בניגוד לתכנים רגילים, הדגש הוא על הפניית תשומת הלב של הילד לסדרות חינוכיות שמעניקות לו ידע פרקטי. את התכנים השונים ניתן למצוא בקטגוריות VOD רלוונטיות ואף לגשת אליהם בלחיצת כפתור בכל רגע נתון.
במקביל, רצוי לתת לילד דוגמא אישית ולשלב בין כלים שונים להעשרת עולמו הפנימי. את זה עושים באמצעות הקראת סיפורים, האזנה למוזיקה, משחקי דמיון ועוד. הכי חשוב שהילד ייהנה מהתהליך וצריך להבין שאת התוצאות ניתן לראות רק אחרי זמן יחסית ארוך.
מהי למידה משמעותית?
למידה משמעותית מאפשרת לילד להביא את עצמו לתוך התהליך. מבחינתנו כהורים, זה יכול לקרות בתוך הבית וגם מחוצה לו. אפשר למשל לעודד את הילד להשתתף בחוגים וכדאי להגיע איתו על מנת להעניק לו תחושת ביטחון. חוגי אילוף כלבים יאפשרו לילד לפתח צורות תקשורת חדשות, חוגי ספורט יפתחו אצלו את היכולות המוטוריות וחוגים לפיתוח אפליקציות יתאימו לילדים עם עולם פנימי עשיר ואוריינטציה טכנית.
כמובן שכל פעילות ביתית או חיצונית שנבחר עבור הילד חייבת להתאים לגיל שבו הוא נמצא ולשלב ההתפתחות שלו. אין טעם לנסות להעמיס על הילד תכנים שלא עולים בקנה אחד עם יכולת התפיסה שלו, גם כי זה לא יעיל וגם כי מדובר בטרחה. אנחנו כהורים צריכים לזהות מה מתאים לילד ולשתף אותו בתהליך קבלת ההחלטות. כך ההתפתחות הופכת להיות נעימה יותר עבור כל הסביבה ואנחנו מקבלים הזדמנות להיות מעורבים.