עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים לפעול לשיפור התשתית הבטיחותית בסביבת מוסדות חינוך כדי לאפשר לילדים סביבה בטוחה ונקייה ממפגעים"
לפני מספר ימים נפתחה שנת הלימודים והתלמידים שבו אל בתי הספר. מעבר לצביעת הכיתות והגדרות, ניקוי החצר ותקינות הכיתות ישנה חשיבות עליונה לקיומם של אמצעי בטיחות בסיסיים באזור בית הספר.
מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון המחקר "מאגר מוחות" לרגל תחילת שנת הלימודים, עולה כי באזורים רבים בארץ סביבת בית הספר מסכנת את חיי התלמידים. הורים רבים דיווחו כי בסביבת בית הספר או גן הילדים לא קיימים אמצעי בטיחות בסיסיים כמו מעברי חציה צבעים, פסי האטה או מפרץ הורדה .
מהסקר באזור השרון עולה כי:
- 27% מההורים באזור השרון ציינו כי סמוך לבית הספר של ילדם אין מעבר חציה הצבוע כראוי.
- 29% מההורים באזור השרון ציינו כי אין פסי האטה סמוך לבית הספר.
- 40% מההורים באזור השרון ציינו כי אין מפרץ להורדה בטוחה בסביבת בית הספר.
- 42% מההורים באזור השרון ציינו אין מעקות בטיחות המפרידים בין המדרכה לכביש
- 62% מההורים באזור השרון טענו שאין חניית אופניים מסודרת בסביבת בית הספר או הגן.
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "סביבת בית הספר חייבת להיות סטרילית ובטוחה עבור הילדים. מדובר באמצעי בטיחות בסיסים מאוד אבל כאלה שיכולים לעשות את הבדל בין חיים ומוות. ילדים תמיד יתנהגו כמו ילדים ולכן ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב על ידי פסי האטה יכול לאפשר לנהג הרכב לעצור בזמן אם ילד מתפרץ לכביש. גם מעקות בטיחות בשער בית הספר ומפרץ הורדה יכולים למנוע מילדים לרוץ לכביש. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות חייבים לפעול לשיפור התשתית הבטיחותית בסביבת מוסדות חינוך כדי לאפשר לילדים סביבה בטוחה ונקייה ממפגעים. חייבים לעשות הכול כדי שכל הילדים שמתחילים את שנת הלימודים גם יסיימו אותה בריאים ושלמים".
כ-1,340 תלמידים נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה בממוצע
על פי הרלב"ד (נכון לאוגוסט 2022), כ-6700 תלמידים נפגעו בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים, 1,340 בממוצע בכל שנה. פילוח הנתונים חושף כי:
- 43% מהתלמידים נפגעו כאשר נסעו בכלי הרכב הפרטי
- 33% מהתלמידים נפגעו כאשר הלכו ברגל.
- 8% מהתלמידים נפגעו כאשר רכבו או קטנוע/אופנוע.
- 3% מהתלמידים נפגעו כאשר רכבו על אופניים חשמליים.
- 2% נפגעו מהתלמידים נפגעו כאשר רכבו על אופניים רגילים.
- 1% מהתלמידים נפגעו כאשר רכבו על קורקינט חשמלי.
המחקר בוצע במהלך חודש אוגוסט 2022 באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 511 הורים לילדים בגילאי 4-18 בפיזור ארצי ומייצג. טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4