משרד התחבורה יפרסם מכרזים להפעלת מוניות שירות שישרתו את תושבי כפר סבא והשרון. השר כץ: הרפורמה תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל, והנוסעים במוניות השירות ייהנו מההנחות הניתנות כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת
מהפכת מוניות השירות, שמקדם שר התחבורה ישראל כץ, מגיעה לאזור השרון. במסגרת הרפורמה הגדולה בענף מוניות השירות, משרד התחבורה יפרסם מכרזים להפעלת קווי מוניות שירות, גם באיזור השרון, בין כפר סבא ונתניה. זאת, במסגרת תכניתו של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, לשדרג באופן משמעותי את התחבורה הציבורית בישראל.
במסגרת הרפורמה יפורסמו מכרזים חדשים להפעלת 14 קווי מוניות שירות באשכולות נתניה והסביבה, מתוכם ארבעה קווים חדשים: מנתניה לכפר יונה והרצליה, מחדרה לתל אביב ומכפר יונה לרעננה. קווי מוניות השירות המוצעים למכרז כוללים ארבעה קווים עירוניים בתוך העיר נתניה, ועשרה קווים בינעירוניים שיחברו בין נתניה לאבן יהודה, קדימה-צורן, טייבה (דרך קלנסווה), כפר סבא, הרצליה ותל אביב; וכן בין חדרה לרמת גן ותל אביב ולאום אל פאחם ובין כפר יונה לרעננה (דרך קדימה צורן וכפר סבא).
כמו כן, במסגרת הרפורמה יתאפשר לראשונה שימוש של כרטיס הרב-קו בענף המוניות (בימי חול), שיאפשר לנוסעים ליהנות מכל הסדרי הנסיעה המוזלים בתחבורה הציבורית, כולל מעבר בין קווים ללא תשלום, מידע לנוסעים, מידע על נסיעות השירות באפליקציות, הזמנת מקומות בנסיעות בינעירוניות ועוד.
לדברי השר כץ, הנוסעים במוניות השירות ייהנו מההנחה הניתנת כיום למחזיקי כרטיס "רב קו" באוטובוסים וברכבת. הנחה זאת כוללת את כל קבוצות האוכלוסייה הזכאיות בהם תלמידים, סטודנטים, אזרחים ותיקים ונכים. הנוסעים במוניות יזכו גם בהסדרי מעבר של "90 דקות" במטרופולנים.
קווי המוניות החדשים מחולקים לאשכולות קווים שיופעלו על ידי מפעיל אחד בכל אשכול. תכנון מערך הקווים מבוסס על הרחבת השירות למוקדי ביקוש כמו מוסדות רפואיים, נמלי תעופה, תחנות רכבת, מוסדות אקדמיים ואזורי תעשיה. הרפורמה תביא להרחבת פריסת הקווים בארץ, שיפור האמינות לנוסע בקווים קיימים, ויצירת רובד שירות נוסף בשילוב מוניות שירות, בצירים עתירי ביקוש לתחבורה הציבורית.
14 קווי מוניות השירות המוצאים למכרז ישרתו יותר מ-250 אלף תושבים המתגוררים בנתניה, אבן יהודה, כפר יונה וקדימה – צורן, וישפרו את הנגישות שלהם אל מוקדי התעסוקה, הבריאות, התחבורה והמוסדות האקדמיים באזור, בהם בתי החולים לניאדו ומאיר, מכללת נתניה, מדרשת רופין וסמינר הקיבוצים, אזורי התעשייה הדרומי והצפוני בנתניה, אזור התעשייה קפלן והרצליה, מרכז העיר, קניון עיר ימים, מרכז מסחרי שפיים – געש, קניון עזריאלי, אצטדיון נתניה, התחנה המרכזית ותחנות הרכבת.
על פי התכנית, הרפורמה בענף המוניות תחול על כל קווי המוניות הקיימים וכן על קווים חדשים או משודרגים. השר כץ ציין כי הרפורמה בענף מוניות השירות מבוצעת כחלק ממהלך כולל שתכליתו לממש את יעודן של מוניות השירות, כאמצעי תחבורה משלים לאוטובוסים ולרכבות ולחזק את מערך החבורה הציבורית בישראל. לדבריו, הרפורמה תשפר באופן דרמטי את שירותי התחבורה הציבורית בישראל, והוסיף כי הרחבת מערך שירותי המוניות תאפשר מעבר נוסעים נוספים מרכב פרטי למוניות שירות.
קווי המוניות גובשו לאחר עבודת תכנון נרחבת שבוצעה במשרד התחבורה, שכללה, בין השאר פרסום קול קורא שביקש מהציבור להציע קווים חדשים או שינויים של מסלולים קיימים. חלק מההצעות שהתקבלו מהציבור הוטמעו במתכונת הקווים החדשה, היוצאת לדרך בימים אלה.
הקווים מתפרסים על פני 23 אשכולות בכל רחבי הארץ, מתוכם ארבע האשכולות חדשים, בהם אשכול אילת, בקעת אונו, חולון – בת ים ואזור יהודה ושומרון. עםהפעלת כל הקווים המתוכננים, יגדל מספר מוניות השירות בישראל במאות אחוזים, לעומת מספר מוניות השירות הפועל כיום.
כל אשכול כולל מספר קווים, חלקם קווים במסלולים הפועלים כיום וחלקם קווים חדשים. במטרה לאפשר תחרות הוגנת, למפעיל תחבורה ציבורית לא תתאפשר הפעלת אשכולות קווי מוניות, באזורים בהם מופעל על ידו אשכול קווי אוטובוסים.
ההליך המכרזי יתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון יתבצע מיון מוקדם (PQ) של חברות העומדות בתנאי הסף שקבע משרד התחבורה בהליך התחרותי. חברות שעברו את השלב המוקדם, יוכלו להמשיך ולהתמודד על הפעלת כל אחד מאשכולות קווי המוניות שיצאו בהדרגה לתחרות.