הצלחתו של ארגון יכולה לקום וליפול על התנהלות. כיום כל ארגון צריך להיות בתהליכי התקדמות ושיפור, שכן בשוק קיימים הרבה מאוד מתחרים על אותם מוצרים או שירותים, וקהל היעד חשוף לכל כך הרבה מסרים מכל כך הרבה כיוונים שונים, כך שכל אחד יכול ללכוד את תשומת ליבו.
אז איך עושים את זה נכון?
מומלץ להיעזר באיש מקצוע חיצוני המספק ייעוץ ארגוני. יועץ ארגוני מסייע בשיפור תהליכים בארגון ולמעשה עוזר לעסק להיות רווחי יותר. מנהלי חברה רבים מומחים בתחום עבודתם, ואת זה אי אפשר לקחת מהם, אולם לא תמיד הם מתנהלים ומנהלים בצורה הנכונה. מנהלים עשויים להיתקל בהרבה מאוד אתגרים במהלך היום יום, והם צריכים ארגז של כלים על מנת להתמודד עימם.
חברה/אדם המספקים שירות של ייעוץ ארגוני הם בעלי יכולת מקצועית ללמד וללוות את מנהלי החברה לארגון מוצלח יותר, הן מבחינה מקצועית, הן מבחינה כלכלית והן מבחינה ניהולית. יועץ ארגוני מגיע מחוץ לארגון ומצליח לראות את ההתנהלות של החברה בעין אובייקטיבית, בשונה ממנהל החברה, שמכיר את החברה ישר והפוך, הוא יתקשה לזהות את הבעיות והכשלים שמונעים מהחברה להתקדם למקום שאליה היא צריכה להגיע.
התפקידים של מנהלי ארגונים
מנהלי ארגון צריכים לדעת להתנהל מול אנשים, לגייס עובדים טובים היעילים בעבודתם, לגרום לכך שעובד יהיה אפקטיבי ומרוצה,לעבוד עם ספקים ועם לקוחות ולתחזק מערכות יחסים בריאות עימם וכדומה. דברים מעין אלה ניתן ללמוד ע"י שימוש ביועץ ארגוני, הוא מומחה בעבודה עם אנשים ומלווה את מנהל הארגון בעבודה איתם וגורם לכך שהעבודה תהיה יעילה בעלת רווח כלכלי.
לא מעט פעמים חשים המנהלים כי המצב בחברה בלתי הפיך ולא יהיה ניתן לשנות את התהליכים, הקורים כבר באופן אוטומטי שנים על גבי שנים, ואכן עולה השאלה אצלם – איך אפשר לשנות את ההתנהלות של העובדים שעובדים בחברה לא מעט שנים? יועץ ארגוני, כחלק מתפקידו, צריך להאמין בחברה בה הוא מעוניין לעשות שינוי, וכן צריך לדעת להכין תכנית עסקית נכונה המתאימה באופן ספציפי לחברה אליה הגיע. ליועץ הארגוני כוח בהנעת תהליכים ובהכנסת שינויים למערכת, הוא לא מפחד לבצע דברים כאשר הוא יודע שהם עשויים לתרום להצלחת הארגון.
שיתוף פעולה כחלק מייעוץ ארגוני
ישנה חשיבות גדולה לשיתוף הפעולה בין מנהלי וצוות החברה לבין היועץ הארגוני, שכן יחד הם מנתחים את המצב הקיים, את השוק, קהל היעד, החוזקות והחולשות של החברה ושל המתחרים, מצבה הכלכלי של החברה וכדומה, ובהתאם בונים תכנית עסקית אשר צריכה להיות מיושמת ע"י החברה.
אדם המספק שירותים של ייעוץ ארגוני חשוב שיהיה בקיא בתחום אליו נכנס, וכן חשוב יהיה בקיא בעולם הפיננסי, היות וחלק חשוב מהצלחתו של ארגון הוא הנושא הכספי. יחד צריכים להגדיר את המטרה אליה שואפים להגיע תוך קביעה של תקופת זמן מוגדרת. כאשר ישנה מטרה שאליה שואפים, כך בניית התכנית העסקית נעשית בצורה יעילה יותר ותוצאותיה טובות יותר. ארגונים רבים פונים לקבלת ייעוץ ארגוני בשלבים בהם הגיע משבר, ומעוניינים לפתור אותו. כמובן שיועץ ארגוני יכול לסייע בשלב זה ובכל שלב, אך העדיפות היא לקחת יועץ ארגוני עוד בטרם הקמתם את הארגון, על מנת לתכנן נכון את העסק ולמזער אתגרים לא צפויים שאותם ניתן למנוע בתכנון נכון.
המאמר נכתב בשיתוף חברת MINDED – שירותי ייעוץ לעסקים.