הזמן עושה את שלו – אם פעם המקום האופטימלי לרכוש מכונית משומשת היה בעלים פרטיים ומגרשי סוכנויות הרכב נחשבו מקור לרכבים בעייתיים וסבלו מתדמית לא אמינה – המצב כיום הוא כמעט הפוך. מהן הסיבות העיקריות לשינוי זה? מדריך מאת זאב נחמנזון
לפני מספר חודשים רכשתי רכב חדש מהיבואן, ושמתי לב שמספר שלו הן בן 8 ספרות. זה קצת הפתיע אותי כי זכרתי שמספרי הרישוי עומדים על 7 ספרות, אבל אז הוסבר לי שמפאת כמות המכוניות נוספו מספרים. מאז, בדיוק כפי שזוג בהריון מבחין ביותר נשים הרות ברחוב – כך אני בוחן את מספרי הרכבים ומוצא שהרבה מהם חדשים, בעלי 8 ספרות.
אבל האמת שלמרות הגידול בכמות המכוניות החדשות, רוב המכוניות על הכביש הן בעלות ותק של שלוש שנים ויותר. מכירת רכב היא תחום מאד מתקדם ויעיל בישראל, עם שוק תחרותי, שחקנים טובים וכמות מכובדת של מותגים שהצטרפו במרוצת הזמן. כל אלה יצרו מנעד רחב מאד של הזדמנויות רכישה, בדגמים וקטגוריות רבות ומותאמות לדרישת הלקוחות.
בחברה טובה
לקניית רכב יד שניה מאדם פרטי יש יתרונות מובהקים, או לפחות כך נהגנו להביט על הדברים: ראשית, במישור האישי, אדם שרכבו
בבעלותו המלאה ישמור עליו יותר טוב מאחר ומדובר בנכס. הוא ידאג לתחזוקה טובה ושוטפת, ישמור על ניקיונו ושלמותו וינהג עליו בזהירות יתרה. בהנחה והוא אכן עשה כן – כשהוא יחליט למכור את הרכב, הערך שלו יישאר גבוה יותר ומוצדק יותר.
בפני בעל רכב פרטי עומדות יותר אפשרויות לתחזוקה ושמירה. מוסכים מורשים, לדוגמה, גובים הרבה יותר כסף על טיפולים ממוסכים כלליים. הטיפול במוסך שאינו מורשה לא חייב להיות פחות טוב בהכרח, אבל עדיין יהיה מאד קשה לבדוק את היסטוריית הטיפולים של הרכב, ובבואנו לקנות רכב משומש ממוכר פרטי – אלו הדברים שעלינו לבדוק במשנה זהירות, כמו גם את מצבו המכני של הרכב, המחיר המבוקש עליו ועוד מספר מרכיבים חשובים.
רכב שאנחנו קונים מחברה עבר כבר את הסינון הזה, על פי רוב. במידה והרכב היה בעברו רכב חברה או ליסינג – המידע יצוין בשקיפות כמחויב בחוק. המשמעות הנוספת היא שרכב כזה עובר גם טיפולים תדירים במוסכי הסדר וניתן להתחקות על היסטוריית הטיפולים שלו בצורה פשוטה יותר.
לעובדת היותו רכב חברה יש השפעה על מחיר המחירון שלו, וההנחה המתבקשת, שעשויה להגיע לכדי 25% משוויו – תתגלגל אליכם. במידה והרכב נרכש על ידי החברה מאדם פרטי במסגרת עסקת טרייד אין, ולאחריה אתם קונים את הרכב – בפועל החברה מחויבת לעסקה מולכם. היא תציג לכם את ההיסטוריה שלו בצורה מיטבית, וסביר להניח מקצועית יותר מזו שתוכלו להשיג בעצמכם. הבעלות תעבור אליכם מהסוכנות ותירשם כיד נוספת. מה שעשוי להוביל להנחה נוספת, מבלי שהחברה עשתה ברכב שימוש כלשהו, כך שגם בפינה הזו – אתם יכולים להיות בטוחים יותר.
ההליכה לקראתכם
כפי שציינו בתחילת המאמר שוק הרכב הישראלי הוא תחרותי מאד. לרכבים קשה לשמור על ערכם וההיצע גבוה יותר מהביקוש, מה שאומר שאם אתם מעוניינים לרכוש – אתם בצד הנכון של המשחק, והתחרות היא עליכם. לבעליו של רכב פרטי יהיה קשה יותר לרדת במחיר, ולעתים פחות מוצדק מבחינתו. סוכנות הרכב, לעומת זאת, גמישה יותר בכמה וכמה מישורים:
- גיוון – מגוון הרכבים שיש לסוכנות במגרש מציע לכם יותר הזדמנויות ואפשרויות גם כאשר אתם מחפשים דגם ספציפי וגם כאשר אתם צריכים עזרה בבחירת רכב שיתן מענה על הצרכים הספציפיים שלכם.
- חוסן כלכלי – לחברות רכב מגיעות עם היסטוריה וגב כלכלי מבוסס. זה מאפשר להן להציע תנאים טובים יותר, הן ברמת פריסת התשלומים והן ברמת ההטבות שהן יכולות להעמיד עבורכם. כמובן שגם ברכישה מאדם פרטי תוכלו לבדוק אפשרויות מימון אחרות, או הלוואה בנקאית, אך מעבר לתנאים – סביר להניח שהבנק לא יציע לכם 3 טיפולי רכב במתנה או ביטוח מקיף בהנחה גדולה.
- מוניטין ואחריות – אדם שמוכר לכם את רכבו באופן פרטי – עושה את שלו ונעלם. חברה שואפת להישאר, לגדול ולהתפתח. היא מחויבת לתדמית שלה, לבעליה ולעובדיה, וככזו חשוב לה להיתפס אמינה והוגנת. בדרך כלל, כשתקנו רכב מסוכנות – הוא יגיע עם אחריות של 3 חודשים לכל הפחות. את הרכב תקבלו נקי ותקין, וכמעט תמיד עם חיוך. הסוכנות תמיד תרצה שתחזרו אליה לעסקה נוספת בהמשך, או תמליצו עליה לחברים שלכם. זה הבסיס להצלחתה, וזה הרווח שלכם.