מכללת טוב בכפר סבא נבחרה כמקום שבו תתקיים הכשרת מורים, מרצים ומדריכים בענף ההובלה בריתום מטענים על פי התקן הישראלי ובניהול סיכונים בכביש. השבוע התקיים קורס ראשון בסדרה במכללה. ההדרכה מועברת ע"י גבי בן – הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים.
באוקטובר 2020 ועדת הכלכלה אישרה את התיקונים לתקנות התעבורה שנועדו לשפר את רמת הבטיחות בהובלת מטענים ברכבים מסחריים ומשאיות. עד אז, נהגים שהוציאו רישיון למשאית, נהגו במהלך שיעורי הנהיגה על משאית ריקה ובאופן אבסורדי, ביום בו הוציאו רישיון, כבר יכלו להוביל עשרות טונים מבלי שנדרשו ללמוד ו/או להתנסות כיצד להעמיס, לקשור ולהוביל מטענים.
טרם משבר הקורונה, הסתיים פיילוט הכשרות ביוזמת משרד התחבורה, משרד העבודה, הרלב"ד ומועצת המובילים שביקש לשנות זאת. הפיילוט כלל הפקת ספר דרך לאבטחת מטענים והשתלמות המתבססת על התקן הישראלי לאבטחת מטענים אשר הועברה לשוטרי אגף התנועה, סדרני עבודה וקציני בטיחות בחברות הובלה והסעה.
לאור הצלחת הפיילוט, הובטח למועצת המובילים כי נושא ההכשרות ייכנס לתקנות התעבורה ואכן כך קרה ואבטחת המטענים תעשה לפי תקן ישראלי שנקבע בדצמבר 2015, מובילי המטענים יחויבו בהשתלמות מקצועית ומי שלא יעבור השתלמות ייחשב כמי שעבר עבירה פלילית. כמו כן נקבע, כי נהג שיעבור עבירות שנקבעו בתיקון יזקפו לחובתו 6 נקודות. החובה לעבור השתלמות מקצועית, שלא תפחת משמונה שעות, ניכנסה לתוקף מה 1.7.21 והאכיפה הפלילית תחל כשנה לאחר מכן. זאת לאחר שבמהלך הדיון התברר כי ישנם כ-80 אלף נהגים פעילים שצריכים לעבור את ההשתלמות.
על מנת ליישם את התקנות, הוחלט להכשיר מדריכים לריתום מטענים על פי התקן הישראלי ולניהול סיכונים תוך התייחסות הן לגורם האנושי והן לגורם התשתית. מכללת טוב בכפר סבא נבחרה להעביר את ההשתלמויות למדריכים.
לדברי גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "בהשתלמות הזאת יש 3 נושאים שמי שיהיה בקיא בהם יקבל את ההסמכה: העמסת וקשירת מטענים שהולך להיות בתקן מקצועי חוקי וברור, חומרים מסוכנים שלא קיימים בספר החנ"א (חוברת נוסחי אישום) וחוק שירותי הובלה, בשנת 2001 הסתיימה כתיבת התקנות, אך לא מלמדים את זה במכללות וזה פוגע בנו. בנוסף, נלמד את המדריכים לנהל את הסיכונים בכביש באמצעות דיון וניתוח של מספר תאונות דרכים קשות שהתרחשו בכבישי הארץ, בהן היו מעורבות משאיות. הקורס אף כולל בסופו סיור בנמל אשדוד, מבחן עיוני ומבחן מעשי בהדרכה."
בן הרוש הוסיף כי: "על פי דו"ח מבקר המדינה שפורסם לא מזמן בנושא בטיחות בדרכים של רכב כבד, 20% מהמטענים אשר אינם אובטחו כראוי נשמטו מהרכב. התופעה הינה מסכנת חיים ואני בטוח שחובת ההשתלמות תסייע לצמצמם אותה. מכללת טוב השקיעה בבניית תנאים אופטימליים ובסביבת למידה חדשנית לתלמידי הקורס, אני מאמין שבסיוע מכללת טוב בכפר סבא שערך המצוינות מוביל אותה, נצליח להכשיר פה כמה עשרות מדריכים מצויינים וכאלה שהבטיחות היא נר לרגליהם ובסופו של יום נביא לשינוי התנהגותי אצל הנהגים למען בטיחותם ובטיחות משתמשי הכביש."