בכדי להגיע לתוצאות קידום טובות, נצטרך לדאוג הן לפעולות 'מחוץ' לאתר, קרי קישורים, אזכורים ברשת ועוד, והן לפעולות באתר עצמו – בין היתר אופטימיזציה, כתיבת תכנים, שיפור מהירות האתר ועוד.
אנחנו בעיצומו של עידן החיפוש הסמנטי (Semantic Search) כאשר היכולות משתפרות כל הזמן והשיפורים האלה מחלחלים בהדרגה (אולי יותר מדי בהדרגה…) גם לגוגל ישראל.
מה שזה אומר בעצם זה שהאלגוריתם של גוגל "מבין" יותר ויותר למה אנחנו מתכוונים בחיפושים. זאת בניגוד למצב של התאמה סתמית בין מילות חיפוש, אולי עם יכולת כלשהי לתקן שגיאות או הטיות של מילים.
המשמעות היא שאנחנו היום, יותר מאי פעם, בשביל תהליך קידום אורגני איכותי, צריכים לייצר תוכן מצוין לאתרים שלנו ולבחון מחדש את מדיניות התגיות שלנו.
בעבר תגיות היו נושא חם כי ניתן היה 'להאכיל' את גוגל בכל מיני ביטויים דרכם. התקופה הזו עברה. כיום אנחנו צריכים לראות את התגיות דבר ראשון ככלי לשיפור חווית המשתמש.
כמובן, לתגיות יש גם חשיבות בעזרה לגוגל להבין את משמעות התוכן, את הדרך להציג אותו ואפילו לעזור לו לזחול בקלות באתר שלנו. בכל מקרה, גם הדברים הללו מהווים שיפור בחווית המשתמש לגולשים באתר.
מספר כללי אצבע לגבי תגיות: לא לחרטט ולא להעמיס. לגוגל יש עיניים בגב…
כשמדברים על תגיות – יש להן משמעות יותר רחב גם בהקשר של שיווק באינטרנט – שכן אלו משפיעות גם על הנראות של האתר שלנו בפייסבוק, לינקדאין ורשתות חברתיות נוספות.
סוגי תגיות
תגיות הן אלמנטים בHTML ולא תלויים בפלטפורמה עליה האתר נבנה. במילים אחרות, הן קיימות אפילו באתרים שאינם מבוססים על וורדפרס. כן, יש עדיין כמה כאלו…
התגיות הן בעלות תפקיד מסוים בדף, לכל תגית התפקיד שלה. אולי ניתן לחשוב על מכונית כאנלוגיה: יש לנו מנוע, יש גלגלים, יש מרכב, יש שילדה וכו'. לכל אחד מאלו יש תפקיד משלו. בכל מכונית יש את כל המרכיבים האלו ובכל מכונית התפקיד שלהם זהה ובכל זאת דגמי המכוניות שונים זה מזה. כך גם באתר אינטרנט, או דף ליתר דיוק. לכולם יש את התגיות ותפקידם זהה אבל התוכן יחודי. טוב יאללה, די להתפלסף, כבר יותר מ400 מילה ועוד לא הגענו אפילו לתגית הראשונה…
תגיות כותרת <TITLE>
זוהי תגית הכותרת של העמוד שנמצאת בחלק העליון של העמוד (HEAD). תפקידה הוא (אתם יושבים כן?) לבשר על נושא הדף. תגית הכותרת מופיעה בשני מקומות:
- בלשונית בראש הדפדפן. היא לרוב לא נכנסת כולה, אבל תוכלו לרחף עם העכבר ולגלות אותה.
- בתוצאות החיפוש – זוהי בעצם 'התוצאה' או הלינק לדף שמופיע בכחול עם קו מתחת. יש לציין שלא תמיד גוגל יבחר את התגית שלנו בשביל להציג בתוצאות החיפוש. לעיתים גוגל מעדיף לקחת כותרת H1 או H2 או אפילו טקסט ממקור אחר (אנקור מקשר לאתר). הוא עושה זאת בשקלול עם החיפוש הספציפי ואם הוא מעריך שיש טקסט יותר טוב כ'תשובה' לחיפוש הזה.
להלן כמה המלצות לגבי תגית הכותרת:
- תן לכל דף כותרת יחודית שמתארת אותו בבהירות ובתמציתיות.
- שמור על כותרת של 60 תווים מקסימום. זה הגבול העליון של מה שגוגל יראה בתוצאות החיפוש.
- שים מילות חיפוש בהתחלה אבל שמור על ניסוח קולח.
- מותגים ושמות מוצר גם נכנסים לכותרת.
תגיות מטה תיאור <META DESCRIPTION>
גם זוהי תגית שמופיעה בחלק העליון של הדף. כותרת זו יכולה להכיל כל מספר תווים אבל גוגל יציג רק עד 160 תווים בתוצאות החיפוש. זה יופיע מתחת לכותרת בחיפוש, כאשר גוגל יכול גם 'לחתוך' ולהראות רק חלק מהתגית.
תגית המטה לא משפיעה באופן ישיר על האלגוריתם של גוגל, הוא בעצם מתעלם ממנה. מייד אציין שהיא עדיין חשובה מאד. זוהי התגית שמתארת את הדף וביחד עם הכותרת היא צריכה למשוך גולשים אל הדף.
כך נכתוב תגיות מטה שעובדות:
- כתוב תגית יחודית לכל דף עד 160 תווים.
- כלול את מילות המפתח החשובות.
- לעיתים קרובות אנחנו כוללים בתגית קריאה לפעולה או הצעה מיוחדת.
- גוגל בוחן התנהגות גולשים ולכן הכותרת שלך צריכה מצד אחד למשוך גולשים להכנס לדף (CTR גבוה). מהצד השני, אם תגזים ב'הבטחה' של הכותרת, גולשים רבים יחזרו מייד אחורה ויגדיל את הbounce של העמוד. בקיצור, תן את התיאור הכי טוב ומסקרן למה שבאמת הולך בדף.
תגיות כותרת <HEADINGS H1-H6>
תגיות כותרת נמצאות כבר בגוף הדף. הכותרות מסודרות לפי היררכיה מ1-6. תגית H1 היא הכותרת של העמוד ויש לה חשיבות בדירוג הדף. יש לעיתים בלבול בין כותרת H1 לבין תגית כותרת TITLE. הבלבול מובן ולכן אנסה להבהיר מה ההבדל בין H1 לTITLE:
- מיקום – אחת נמצאת בראש העמוד והשניה חלק מהגוף.
- תגית TITLE היא תגית 'מטה' (למרות שכשאומרים רק 'מטה' מתכוונים בדר"כ לתיאור).היא תופיע בלשונית וברוב המקרים בתוצאות החיפוש.
- תגית הH1 היא הכותרת עצמה שתראה לגולש בדף. זה אומר שהיא יכולה להיות שונה מTITLE ולהיות מותאמת לסיטואציה שהיא נקראת מתוך האתר עצמו.
להלן כמה המלצות לגבי כותרות:
- H1 היא כאמור חשובה מבחינת מנוע החיפוש.
- H2 ומעלה היא כבר עניין של נוחות קריאה ומבנה נכון של הדף.
- אם אתה משתמש בH4 ומעלה אתה צריך לצאת להפסקת קפה/ תה/ סיגריה אלקטרונית. כשתחזור, תציץ שוב בדף וכבר תבין לבד למה זה יותר מידי.
תגיות מטה מילות מפתח <KEYWORD META TAGS>
מאד פשוט – מתעלמים מהן (איזה כיף! כמו הימים האלו שלא קיבלנו שיעורי בית בתנ"ך…). אני מציין אותן כאן רק לידיעה כי הן בכל זאת נמצאות שם. גוגל מתעלם מהן כבר יותר מ10 שנים. הסיבה היא שהן היו מקור להספמות.
תגיות אלט <IMAGE ALT ATTRIBUTES>
אלו הן תגיות שמוצמדות לתמונה ומהוות תיאור שלה. ישנם לתגית האלט כמה סיבות:
- במקרה שהתמונה לא יכולה להיות מוצגת, זהו הטקסט החלופי (יעני אלט-רנטיבי).
- תגית האלט תשמש גם במקרה של קריאת הדף על ידי קורא טקסטים ללקויי ראיה.
- גוגל משתמש בתגית בכדי לקבל מידע על התמונה.
את תגיות האלט יש לכתוב בצורה בהירה ככל האפשר שכוללת מילות מפתח. במקרה של עמוד שאין בו הרבה טקסט, ניתן לתאר את התמונה יותר באריכות ולכלול כמובן מילות מפתח.
סיכום ועוד איזה טיפ או שניים
ישנן עוד כמה תגיות שמוגדרות ככאלו, אני מציין אותן כי לעיתים זה עולה כשאלה. למשל תגיות בולד או איטליק. אלו תגיות שעוזרות לחוויית המשתמש. על תגיות קאנוניקל זה לא המקום להרחיב, רק נציין שהן באות לפתור בעיות של שכפול תוכן.
באופן כללי, צריך לזכור שתגיות יעזרו הן לגולש והן למנוע החיפוש לנווט ולהבין יותר טוב מה קורא אצלנו באתר. תגיות גם מקלות על הזחילה של גוגל ומהוות עוד אמצעי לקישורים פנימיים. אני שוב רוצה להדגיש שהדרך לעשות אותן נכון היא לכתוב אותן לפי התפקיד שלהן ולא לנפח אותן במילות חיפוש רבות מידי.
לפני סיום, הנה עוד טיפ נחמד, שתכירו: באתרי תוכן ניתן ליצור מאמרים שכוללים אזכורים לאנשים, חברות, מותגים, מקומות ועוד. זה יתיר לנו להכניס את אותם אנשים, חברות וכו' לתוך התגיות ולהרוויח עוד תנועה מגוגל בקלות יחסית. הרעיון הוא שזו איננה מניפולציה על התגיות מכיוון שהן אכן מייצגות נאמנה את מה שנכתב במאמר (… והוא כמובן נכתב בשביל התגית).