UX UI הוא ביטוי שמשמעותו חוויית המשתמש. מדובר בראשי תיבות של הביטויים "חוויית משתמש" ו–"ממשק משתמש" (User experience + User interface). זהו ביטוי שכל מי שעוסק בתחום של בניית אתרים ושיווק דיגיטלי חייב להכיר היטב.
הסיבה לחשיבות הגדולה של הנושא הזה היא שיש לו השפעה גדולה מאוד על היעילות של האתר ועל היכולת שלו להמיר גולשים ולהפוך אותם ממבקרים פאסיביים באתר ללקוחות של ממש.
לכל חברת UI יש כללים ברורים ואנשי מקצוע המתמחים בתחום זה. אנשי מקצוע אלו יודעים כיצד לעצב וליצור ממשקים שיהיו ברורים ביותר, נוחים להבנה ושיראו בצורה ברורה לגולש באתר מה "מצופה" ממנו לעשות באתר.
אלמנטים לדוגמה
האלמנטים שמשפיעים על UX UI טוב באתר הם קודם כל האלמנטים הגרפיים והסידור המבני שלהם באתר. סידור מבני טוב הוא כזה שבו קל לנווט באתר ולהגיע ממקום למקום. חשוב מאוד שכל הקטגוריות באתר תוצגנה באופן ברור ושיהיה ניתן להגיע אל תתי הקטגוריות באופן קל ונוח.
ליכולת הניווט באתר יש השפעה מאוד גדולה על היעילות השיווקית שלו. גולשים רבים נוטים להתייאש ולנטוש אתרים שאינם מסודרים בצורה מאורגנת ברורה. לכן, למבנה של האתר יש השפעה על זמן השהייה של מבקרים באתר ועל כמות המוטיבציה שלהם להשאיר פרטים או לקנות מוצר באתר.
באתרים שיש בהם אפשרות לקניית מוצרים, חשוב מאוד לשים דגש על חוויית המשתמש. לעתים ישנם אלפי מצרים שונים באתר ובקטגוריות שונות. פעולות כמו – מעבר בין מוצרים שונים, מעבר בין קטגוריות מוצרים וגישה נוחה לסל הקניות – הן פעולות מפתח שחייבות להיות ברורות וקלות לגולש. זה נעשה באמצעות עיצוב וסידור מבני טוב של כל האלמנטים בדפי האתר.
דילמות מעולם ה-UX UI
דוגמא טובה לדילמה של חוויית משתמש היא בחירה האם לשים תפריט ניווט רק בראש כל עמוד או גם בתחתית שלו. זוהי למעשה החלטה שתשפיע על אופן השימוש באתר. להחלטה כזו תהיה השפעה רבה על האופן שבו הגולש מנווט באתר שלכם ועובר בין תכנים. אם אתם רוצים לקדם תוכן הנמצא בראש הדף ואינכם רוצים שהגולש יגלול את הדף עוד ועוד – יכול להיות שלא תרצו לשים תפריט נוסף בתחתית כל דף. לעומת זאת, אם תרצו לעודד את הגולש לעבור לתכנים בדפים נוספים, תרצו למקם שני תפריטי ניווט בכל דף.
זוהי סוג החלטה שיכולה להישמע זניחה, אך להחלטות אלו משמעות רבה. דוגמאות נוספות להתלבטויות של ממשק משתמש הן – האם לאפשר גלילה רוחבית או אנכית באתר; כמה גלילה לאפשר בכל דף; היכן למקם את הלוגו של החברה ובאיזה גודל הוא יהיה; היכן למקם את כפתור הנגישות (שכיום הוא חובה בכל אתר גם מבחינה חוקית).
אתרי מובייל
מכיוון שהטלפון החכם הפך להיות כלי שאנו גולשים באמצעותו באינטרנט, יש חשיבות רבה לחוויית המשתמש בו. בטלפון, המסך קטן בהרבה ממסך מחשב, לכן האתרים צריכים להיראות אחרת מבחינה מבנית. בעולם שבו יותר ויותר נפח גלישה מתבצע בטלפון, עולה החשיבות של נושא חוויית המשתמש באתרי המובייל.
לדוגמא, כפתורים באתר צריכים להיות רחקים מספיק זה מזה במסך על מנת שלא יילחץ כפתור לא נכון עם האצבע שבה משתמש הגולש.
לעבוד עם מקצוענים
ישנן חברות בניית אתרים המתמחות בנושא זה. כאשר בונים אתר חדש, חשב לוודא כי החברה שאיתה עובדים שמה דגש ראוי על נושא חוויית המשתמש ולוקחת אותו בחשבון. חברות מקצועיות מעסיקות בדרך כלל אנשי UX/UI שנותנים את הדגשים שלהם בכל אתר חדש שנבנה.