דו"ח עמותת ער"ן 2017 חושף עלייה במספר הפניות לעזרה ראשונה נפשית: אחד מכל חמישה פונים מדווח על תחושת בדידות.
הדו"ח השנתי יוצא במסגרת שבוע המודעות השנתי של ער"ן שחל השבוע וילווה בקמפיין מיוחד בכיכובם של מוני מושונוב, גאיה שליטה כץ, הילה סעדה, טלי שרון וידידה ויטל. הקמפיין יעלה לרשתות החברתיות ב – 12.01 יום המודעות השנתי של העמותה (טלפון התמיכה של ערן הוא 1201).
עלייה במספר הפניות לעזרה ראשונה נפשית במהלך 2017. לאורך השנה הגיעו לקווי ער"ן השונים 180,880 פניות לעומת 170,000 פניות ב-2016 (עלייה של 6.4%).
ממוצע הפניות היומי עומד על 495, בערך 20 פניות מדי שעה אותן מקבלים 1,200 מתנדבי ער"ן שהקדישו בשנה החולפת 93,000 שעות התנדבות בקווים השונים. לארגון הצטרפו השנה 180 מתנדבים חדשים.
6,815 פניות (כ-4%) כללו תוכן אובדני (לעומת 5,000 שיחות בעלות תוכן אובדני ב-2016).
800 פניות הוגדרו כשיחות סיכון שהצריכו הפעלת נוהל חירום מציל חיים.
הנושאים המרכזיים שבגינם פנו השנה:
- בדידות 21.6%
- חיילים וצבא 9%
- מצוקה נפשית 8.3%
- דיכאון 8%
- חרדה, טראומה והקשרים ביטחוניים 6%
- קשיי הגירה ועולים חדשים 5.9%
- יחסים בין אישיים 5.7%
- יחסי הורים-ילדים 5.3%
- קשיי הזדקנות 5%
- יחסים עם בן/בת הזוג 4.1%
- נכות ומחלות שונות 4.1%
- אלימות או פגיעה מינית 3.9%
- מצוקה כלכלית ותעסוקה 3.8%
- אובדנות – כוונה או מעשים 3.7%
- זהות מינית 2%
- מוות או אובדן של אדם קרוב 1.8%
- לימודים (כולל סטודנטים) 0.5%
- הפרעות אכילה 0.3%
יותר בטלפון מאשר באינטרנט. 85% מהפניות נעשות דרך המוקדים הטלפוניים. 15% דרך האינטרנט.
יותר נשים פונות מאשר גברים. 62.7% מהפניות בטלפון ו-72% מהפניות באינטרנט מגיעות מנשים.
חתך לפי גילאים:
5.4% מכלל הפניות הן של בני נוער עד גיל 17.
9.9% מכלל הפניות הן של צעירים בגילאי 18-24
17.7% מכלל הפניות הן של צעירים בגילאי 25-35
22.1% מכלל הפניות הן של מבוגרים בגילאי 36-49
28.4% מכלל הפניות הן של מבוגרים בגילאי 50-64
13.3% מכלל הפניות הן של מבוגרים בגילאי 65 ומעלה (מהם 3.8% מעל גיל 76)
חתך אזורי: 54% מהפניות הגיעו מאזור המרכז, 19% מהצפון, 15% מירושלים ו-13% מהדרום.
דוד קורן מנכ"ל ער"ן: "סיימנו שנה נוספת בה היינו בחזית החברתית של הסיוע הנפשי לרבבות הפונים בישראל, ער"ן הצילה השנה חיים של מאות, נמשיך גם בשנה הזו".
ד"ר שירי דניאלס המנהלת המקצועית של ער"ן ומי שחתומה על הדו"ח השנתי: "בדידות היא המחלה של תקופתנו ובעיני זוהי גם סיבת המוות הראשונה בקרב רבים, היות ונמצא קשר בין בדידות, רווחה נפשית ובריאות גופנית. בנוסף, יש פי 8 יותר פניות אובדניות באמצעות האינטרנט , דבר שמצביע על חשיבותו המכרעת במניעת אובדנות. חשוב שלא למקד את השיח הציבורי באלימות ובבריונות ברשת אלא בדרכים בהן ניתן לרתום שירותים מקוונים למען הצלת חיים. אני מרגישה שזו זכות עצומה להיות שותפים לדרך של אלפי פונים שמצאו בנו כתובת ברגעים קשים. במקביל זו גם אחריות כבדה. מעבר לכך שאני מברכת על העלייה בפניות לעזרה, פנייה ש מעידה על אומץ ותעצומות נפש, אותי מטרידים כל אותם אנשים שלא פנו ונותרו בודדים במצוקתם. לכל אחד ואחד יכולת ללמוד לזהות מצוקה, לתמוך ולהפנות לעזרה. חשוב שכולנו נהיה ער"ניים. עמותת ער"ן מציעה עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט, תוך הקפדה גמורה על סודיות ועל אנונימיות. אדם במשבר החש בדידות, אכזבה, ייאוש, חושב על התאבדות או נמצא במצוקה נפשית מכל סיבה שהיא, ימצא בער"ן אוזן קשבת והתעניינות כנה בבעיותיו. מתנדבי ער"ן ינסו להקל עליו באמצעות שיחה, וביחד יחפשו דרכים להיחלץ מן המצב וימסרו לו מידע והכוונה לשירותי סיוע שונים במצבי חירום".