האם אנחנו באמת בוחרים שמות לפי טרנדים בינלאומיים, משתמשים בהם כדי לסמן מעמד חברתי ונזהרים ממזל רע? הנה כמה מיתוסים נפוצים שקשורים לבחירת שם לתינוק וכל מה שעומד מאחוריהם
בשנת תשע"ז נרשמו בישראל כ-166 אלף נולדים, ובהם השם הנפוץ לבנים במגזר הכללי היה מוחמד ואחריו יוסף, דוד ודניאל והשם הנפוץ לבנות היה תמר ואחריו אדל, מרים ושרה. עם זאת, קשה לנבא מתוך זה מה יהיו השמות הנפוצים של 2018 – כי הם משתנים לאורך השנים ובצורה די מפתיעה.
כך לדוגמא בשנת 1930 השמות הנפוצים לבנות היו רחל, אסתר, שרה, מרים וחנה ולבנים ניתנו שמות כגון אברהם, יצחק ויעקב, בעוד ב-1970 היו מיכל, ענת, מירב, שרון וסיגל השמות השכיחים אצל בנות, לעומת שי או יניב אצל הבנים. בשנות ה-2000 נכנסו לחיינו בסערה השמות הפופולאריים לבנות נועה, שירה, עדי ועדן ואצל הבנים היו אלה רועי ודניאל שצברו תאוצה.
לפי מה ישראלים בוחרים שמות?
השאלה המעניינת היא מה משפיע על הורים שבוחרים שמות לתינוק והאם יש מיתוסים שהגיע הזמן להפריכם. ממחקרים עולה שבישראל נפוצה מאוד בחירת שמות לבנות ולבנים על פי המשמעות הסמנטית שלהם, כי זו לרוב התכונה שההורים מייחלים לה בילדיהם.
מצד שני, המיתוס שלפיו אנחנו בוחרים שמות לפי טרנדים בינלאומיים ככל הנראה לא נכון: הרבה מהשמות בעברית קיימים אלפי שנים ופשוט זוכים לעדנה אחת לתקופה. השמות אסף או איתמר למשל היו מאוד נפוצים בתנ"ך, הפסיקו להופיע לפני משהו כמו 40 שנה ועכשיו חזרו למרכז הבמה.
עוד מיתוס שנפוץ בישראל הוא שההורים מסמנים באמצעות הילדים מסרים חברתיים שלהם. לפי ההשערה הרווחת, עולים מצפון אפריקה קראו לילדים שלהם בשנות ה-50 וה-60 על שם מנהיגים ציוניים כמו הרצל, גולדה, בלפור, ויצמן ודיין. בכך הם ניסו לכאורה לבטא את הערכתם למנהיגים, אך האמת היא שהשיקול היא קונקרטי יותר: לפי עדויות של ההורים עצמם, השמות האלה בסך הכל היו אמורים לפתוח דלתות בפני הילדים ולמנוע מהם אפליה בשלבים מאוחרים יותר בחייהם.
ומה לגבי אמונות תפלות?
נושא רגיש כמו בחירת שמות לילדים כרוך מטבעו בשורה ארוכה של התלבטויות, דילמות ולחצים חברתיים ומשפחתיים. אחת מתופעות הלוואי של זה היא הצטברות של אמונות תפלות, שבמקרים מסוימים עשויים להטות את הכף ולעיתים רחוקות אפילו להביא לפירוק של התא המשפחתי.
כמו בתחומים אחרים, גם ההתייחסות לאמונות תפלות בהקשר של בחירת שמות לתינוקות היא תלוית-תרבות ומערכת אמונות. אנשים דתיים יוצאי אשכנז לא יקראו לילד שלהם על שם מישהו שמת, בעוד אצל יוצאי המזרח זה בהחלט מקובל. כמו כן, חילונים לא יראו שום בעיה עם השם תום אך חרדים ושומרי מסורת יתרחקו ממנו כי הוא לכאורה מזוהה עם מזל רע.