מערכת החינוך עסוקה בחינוך ילדינו אך שוכחת מהדבר החשוב ביותר שהיא לערב את הילדים שלנו בפעילויות שונות שקשורים לקהילה. באמצעות פעילויות שונות שהילדים מעורבים בהם הם מקבלים סיפוק ולומדים כיצד להאמין ביכולתם האישית להוביל שינוי בתחומים שונים שמפריעים להם בחיי היום יום.
מהי תוכנית יוצרים שינוי?
תוכנית יוצרים שינוי היא תוכנית חינוכית בינלאומית מטעם הקרן המשפחתית של תד אריסון אשר הוקמה ע"י שרי אריסון. היא פועלת בשבעים מדינות בעולם ופונה לאנשי החינוך בהם אשר מעוניינים לאפשר לתלמידים שלהם להיות יזמים מעורבים בקהילה. בישראל התוכנית פועלת כבר 7 שנים בהמלצת משרד החינוך ומנוהלת ע"י עמותת רוח טובה ורותי סובל לוטנברג. התוכנית מאפשרת לתלמידים להאמין ביכולתם העצמאית לחולל שינוי חיובי בתחומים שונים שמפריעים להם בחיי היום יום.
למי מתאימה תוכנית יוצרים שינוי?
תוכנית יוצרים שינוי מתאימה לילדים ובני נוער בכל הגילאים בכל מסגרת חינוכית כלשהי. התוכנית מאפשרת שינוי מהותי בכל תחומי החיים שמפריעים לילדים ולבני הנוער בחיי היום יום ואשר קשורה לעולמם האישי.
חשיבות תוכנית יוצרים שינוי
מטרתה של תוכנית יוצרים שינוי היא לגרום לתלמידים ליצור שינוי בעצמם בתחומים שמפריעים להם בחייהם האישיים. הודות ליצירת השינויים לומדים הילדים להיות מעורבים יותר בקהילה ולהאמין ביכולתם העצמאית לחולל שינויים שונים. התוכנית עוזרת לילדים להיות בעלי ביטחון ולפשר את כישוריהם האישיים שיעזרו להם בחייהם הבוגרים.
מה כוללת תוכנית יוצרים שינוי?
תוכנית יוצרים שינוי כוללת כלים מעשיים לתלמידים על מנת להוביל שינויים שונים בכל תחומי החיים השונים אשר רלוונטיים אליהם ומציקים להם בחיי היום יום. בתוכנית ישנם 4 שלבים עיקריים הכוללים:
שלב להרגיש – בשלב זה לומדים התלמידים להתבונן בסביבתם ולהחליט איזה שינויים הם רוצים לשנות . שלב זה הוא השלב הראשוני בתהליך ולכן אסור לדלג עליו אלא לבצע אותו ולאחר מכן לעבור לשלבים הבאים.
שלב לדמיין – בשלב זה מדמיינים התלמידים את הפתרונות השונים בהתאם לנושא שאותו הם בחרו לשנות. שלב הדמיון לוקח את התלמידים למוקמות שונים ומפתח את דימיונם האישי שהוא חלק בלתי נפרד מהתהליך עצמו בדרך לשינוי.
שלב העשייה – בשלב זה יוצאים התלמידים לשטח על מנת ליצור את השינוי שהם רוצים לעשות ועושים אותו בפעול. אך בטרם העשייה יש להם תוכנית שתכננו מראש והם פועלים על פיה.
שלב השיתוף – בשלב זה משתפים הילדים את השינוי שהם עשו ומציגים את סיפור השינוי שלהם לתחרות הארצית שבהם נבחרים שתי קבוצות לייצג את ישראל בכנס הבינלאומי אשר מתקיים בחו"ל. את השיתוף עצמו התלמידים משתפים במעגלי השיתוף השונים כגון: אלונים, אמצעי התקשורת השיווקיים בדיגיטל ועוד אמצעים נוספים.
על התלמידים לעבור כל אחד מהשלבים הללו ללא דילוגים שונים על מנת להגיע לשינוי שאותו הוא מוביל ומציג לכל העולם. רק הליכה בכל אחד מהשלבים היא זאת שגורמת לתלמיד לצאת עם יצירה מוגמרת אותה הוא יוכל להציג בפני קהלים שונים ואף ללמוד ממנה רבות על יכולתיו האישיות.