בעלי עסקים רבים מבינים כיום שקבלת ייעוץ עסקי הכרחית לטובת הצלחתם לטווח הארוך. לרוב מדובר בעסקים אשר מעוניינים להרחיב פעילותם, לגעת באופקים חדשים שקשה לבעליהם לזהות מבעוד מועד ויש צורך בהכוונה על מנת להגיע אליהם ולא פחות מכך גם להקצות את המשאבים המתאימים על מנת להגשים את השאיפה להגיע לאופקים אלה ולכבוש אותם עם מבט קדימה אל עבר אופק עסקי חדש ומבטיח, אך יחד עם זאת קיימות נקודות מסוימות בזמן המחייבות יועץ עסקי גם שלא לצורך התרחבות וזיהוי אופקים.
נקודות הזמן בהן נדרש שילוב של ייעוץ עסקי
אם נביט ברמת המאקרו, לכל בית עסק, מכל סוג ובכל תחום כמעט יש נקודות זמן זהו ת בהן הן עשויות להיעזר בייעוץ מקצועי על מנת להניע קדימה, לרבות לחברות קטנות ואלה הן:
- תחילת הדרך – בתחילת דרכו של כל עסק קיים רעיון או מוצר שנראים מבטיחים למדי לאחר סקר שוק ובדיקה מקדימה של פוטנציאל המכירה. יחד עם זאת, ההתלהבות הראשונית עשויה לטשטש מעט את המציאות ולצייר תמונה וורודה למדי ביחס לקיים למרות כל הבדיקות המוקדמות. במילים אחרות, העובדה שבעל העסק משוכנע בשירות או במוצר שיש ברשותו, אין פירוש הדבר כי הוא אכן יצליח בפועל בסופו של דבר. הליך ההצלחה כרוך בהמון גורמים בתחילת הדרך ובמהלכה ולעתים מספיקה טעות אסטרטגית אחת קטנה לקחת את כל ההפקה הזאת לטמיון כבר על ההתחלה. לכן, ייעוץ עסקי כבר בשלבי הקמת העסק מסייע במיפוי הדרך מול כוחות השוק והמשאבים הקיימים ומטווה את הצעדים הנכונים לשלבים הבאים.
- במהלך הדרך – כמעט לכל עסק ישנם זמנים המאלצים את בעליו לחשוב קדימה במונחים של התרחבות והתפתחות לאפיקים פחות מוכרים כאמור. כאן הייעוץ העסקי מסייע בבחינת הכיוונים הרצויים, בחירת הכיוונים הרלוונטיים הכדאיים לעסק וכיצד לממש את הרצון והפוטנציאל להתרחבות בצורה הטובה ביותר.
- נקודות משבר – לכל עסק עשויות להתקיים נקודות בהן הוא נקלע למשבר כלשהו, בין אם כמדובר במשבר כלכלי ובין אם תדמיתי שיווקי. ייתכן מצב שבו מוצר או שירות מסוים התקבלו באופן לא טוב בקהל יעד מסוים מה שיכול לגרום לנזק תדמיתי. לחילופין, ייתכן מצב שבו החלטה לא נכונה או השתלשלות עניינים גורמת להתרסקות כלכלית. כל או כך יש לחשב מסלול מחדש ועל כן נדרש ייעוץ עסקי צמוד להבראת בית העסק וליצירת תהליך נכון ויעיל לצמיחה מחודשת.
- בסופו של תהליך – דקה לפני שבית עסק סוגר את שעריו, מומלץ להיעזר בייעוץ עסקי על מנת לבדוק כיצד בכל זאת ניתן להציל את העסק ולמנף אותו לכיוונים אחרים, תוך כדי התייעלות כללית וכלכלית, על מנת שלא למהר ולוותר, כמובן בהתאם ליכולת הכלכלית ולאילוצים הנוספים.
ההבדל בין ייעוץ עסקי לעסק קטן לעומת עסק גדול
למרות שהנסיבות עשויות להיות זהות בין שני סוגי העסקים, האופן שבו יועץ עסקי מתנהל מול עסק קטן שונה מהאופן שבו הוא מתנהל מול עסק גדול. ייעוץ עסקי לעסק קטן לרוב מתבצע רק בנקודות הזמן הקריטיות ולרוב ע"י יועץ אחד חיצוני שמלווה את העסק עד אשר התוצאות מגיעות. עסקים גדולים מאידך, נעזרים בשירותיה של חברת ייעוץ עסקי אשר חולשת על יותר מאדם אחד ולו על מנת להיעזר בסוללה של אנשי מקצוע מנוסים אשר יודעים לכוון נכון בכל תחום בו נוגעת החברה מעצם קיומה ופועלה. כל יועץ יודע לכוון על פי האתגר שלשמו נענה והליווי בדרך כלל רצוף וארוך טווח ואף עשוי להיות לכל אורך הדרך על מנת לטפל בכל משבר ובכל צרה שלא תבוא.
כל בית עסק צריך שירות של ייעוץ עסקי, בין אם מדי פעם ובין אם באופן רצוף ולכן חשוב גם לדעת איזה סוג של ייעוץ כל חברה צריכה ובאיזה אתגר נתקלה על מנת להתאים את השירות הנכון עם הניסיון המתאים. חשוב מאוד לוודא כי היועץ ו/או חברת הייעוץ מנוסה ומעורה בכל המתרחש בשוק הן בתחום המסוים בו עוסקת החברה והן באופן כללי.
המאמר נכתב ע"י טל שלמון צעידי, יועצת ומאמנת עסקית, ומאסטר ב-NLP, מומחית בבניית תוכנית עסקית, אסטרטגיה שיווקית (כולל משפכים ואוטומציה), אימון מכירות ועוד.