לרגל יום האזרח הוותיק הבינלאומי החל באוקטובר בעמותת אור ירוק ניתחו את נתוני ההיפגעות של אזרחים וותיקים (65+) בתאונות דרכים במהלך חמש השנים האחרונות (2016-2020) בהשוואה למספר האזרחים הוותיקים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים. מטרת הבדיקה היא להצביע על "ערים אדומות" עם היפגעות גבוהה של אזרחים וותיקים, וזאת במטרה להניע את ראשי הערים לקחת אחריות ולטפל באופן מיוחד באוכלוסייה אשר נמצאת בסיכון גבוה להיפגע בתאונת דרכים.
כפר סבא היא העיר במקום ה-17 עם 7.63 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר – 148 נפגעים בחמש שנים, 29.6 נפגעים בממוצע בכל שנה.
הוד השרון היא העיר במקום ה-28 עם 5.69 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר – 50 נפגעים בחמש שנים, עשרה נפגעים בממוצע בכל שנה.
במדד ההיפגעות שיצרו באור ירוק, תל אביב-יפו מובילה עם 16.30 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (1,145 נפגעים בחמש שנים, 229 נפגעים בממוצע בכל שנה) וזאת למרות שהיא לא העיר עם הכי הרבה אזרחים וותיקים בישראל.
בת ים נמצאת במקום השני הגרוע עם 12.11 אזרחים ותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (351 נפגעים בחמש שנים, 70 נפגעים בממוצע בשנה).
חולון נמצאת במקום השלישי עם 11.55 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (399 נפגעים בחמש שנים, 80 נפגעים בממוצע בשנה).
בני ברק היא העיר במקום הרביעי עם 11.15 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (155 נפגעים בחמש שנים, 31 נפגעים בממוצע בכל שנה).
נס ציונה היא העיר במקום החמישי עם 10.96 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר (72 נפגעים בחמש שנים, 14 נפגעים בממוצע בכל שנה).
ירושלים, העיר עם הכי הרבה אזרחים ותיקים נמצאת במקום ה-12 במדד ההיפגעות עם 9.31 אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף תושבים וותיקים בעיר, (806 נפגעים בחמש שנים, 161 נפגעים בממוצע בכל שנה), כמעט מחצית משיעור הנפגעים בתל אביב-יפו.
בחינת הערים בחברה הערבית חושפת כי בניגוד למגמת ההיפגעות הכללית של האזרחים מהחברה הערבית, הערים הערביות הן מהבטוחות ביותר ברשימה. שלוש הערים הערביות – רהט, אום אל פאחם ונצרת, נמצאות בחמש הערים עם הכי מעט אזרחים וותיקים נפגעים בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות.
כאשר בוחנים את הערים החרדיות ניתן לראות כי בני ברק כאמור ממוקמת במקום הרביעי הגרוע, ביתר עלית במקום ה-26 (ארבעה נפגעים בחמש שנים), בית שמש במקום ה-30 (27 נפגעים בחמש שנים), מודיעין עלית במקום ה-35 (שני נפגעים בחמש שנים).
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: מסוכן להזדקן במדינת ישראל. ההורים של כולנו מפחדים לצאת מהבית ולא רק בגלל הקורונה. כל חציית כביש היא הימור על החיים. האזרחים הוותיקים נהרגים בשיעור כפול מחלקם באוכלוסייה והנתון הזה חייב להדליק נורה אדומה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים. חייבים למקד את הפעילות בהצלת האזרחים הוותיקים. רובם נהרגים כהולכי רגל ולכן חייבים לרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב בסביבת בתי אבות, מרכזי יום לקשיש וקופות חולים. פסי האטה, הארכת הרמזור הירוק, ושיפור התשתית יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות עבור האזרחים הוותיקים. במקביל, חייבים להפוך את התחבורה הציבורית לנוחה ונגישה יותר לאנשים מבוגרים וזאת במטרה לעודד אותם לעשות בה שימוש יומיומי. מדובר במגוון פעולות פשוטות וזולות עם אפקטיביות גדולה ומוכחת. הגיע הזמן לגלות כלפי האזרחים הוותיקים רגישות וחמלה ולפעול על מנת לצמצם את ההיפגעות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים.