"קל להגיע למקום הראשון, אבל קשה לשמור עליו", משפט שוודאי לא פעם שמעתם. הציטוט הזה לקוח בעיקר מתחרויות ספורט, הרבה פעמים שחקנים המתחרים בטורנירים בין קבוצות משתמשים במשפט הזה בכדי לתאר שאמנם להגיע למקום הראשון זה קל אבל להישאר ולשמור על המקום הרבה הרבה יותר קשה. דבר דומה ניתן לומר על עסק, עסקים רבים נפתחים דיי בקלות (אם עושים אותם בצורה פחות נכונה ויעילה), אך לשמור עליהם כעסקים שעומדים יציבים שנים רבות ומצליחים לייצר הכנסות יפות, זה כבר דבר אחר ומורכב פי כמה.
מצד אחד, אפשר להסתכל על פתיחת עסק כדבר דיי טכני, בחירה של סוג העסק מבחינת פתיחת התיקים ברשויות השונות: האם מדובר בעוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות או חברה בע"מ, פתיחת תיק בביטוח לאומי, פתיחת תיק במס הכנסה, פתיחת תיק חברה ופתיחת תיק במע"מ. בכל סוג יש כמובן שלבים שונים שצריך לעבור, אך בכל מקרה מדובר בביצוע שלבים טכניים. כפי שניתן להבין מהכתוב, אין כל בעיה לפתוח חברה, וזה אפילו דיי נחמד.
הקמת עסק אינה טכנית אלא אסטרטגית
אבל אם נסתכל קצת יותר לעומק, נראה שהקמת חברה אינה רק טכנית, היא תהליך שדורש הרבה מחשבה, יוזמה, אחריות ויכולות נוספות (זאת בהתאם לתחום שהחברה עוסקת בו).
כדי להגיע לכדי מצב שבו העסק שלך הוא הראשון בתחומו, הוא יציב ומשגשג צריכים להתקיים הרבה אלמנטים, כאשר בראש ובראשונה יש להגדיר את המטרה אליה רוצים להגיע לבסוף. יש להחליט על מטרה ברורה ומדויקת ככול האפשר שתהיה תחומה בזמן. ומתוכה למעשה ליצור תכנית עסקית מסודרת.
אבל רגע, לפני שקופצים למים העמוקים כדאי ללמוד לשחות ?
בשביל לבנות תוכנית שכזו, יש צורך לנתח מ-א' ועד ת' את המוצר או השירות אותו ימכור העסק. בדיוק לשם כך יש להיוועץ ביועץ עסקי המספק שירותי ייעוץ וליווי לעסקים כאשר הם בתחילת דרכם וכן גם כאשר העסק שלהם כבר קיים והם מבקשים לשנות דבר בהתנהלות במידה ורוצים לשפר את העסק ואת תוצאותיו ובמידה ורוצים להצמיח אותו. יועץ עסקי נותן את הכלים המקצועיים באמצעותם ניתן לנתח את אופיו של העסק, את התחום בו הוא קיים, את הסביבה שלו, את קהל היעד וכו'.
לפני החדרת מוצר לשוק יש לוודא את נחיצותו מול קהל היעד. שהרי ייתכן וקיימים מתחרים המציעים את אותו מוצר בדיוק או דומה לו, או לחילופין מציעים מוצר בעלות זולה יותר. יועץ עסקי, מתוקף תפקידו, מנתח את המתחרים, בודק מה החוזקות והחולשות שלהם, ובכלל מנתח את סביבת השוק. בודק האם קהל היעד בכלל צריך את המוצר, על איזה צורך זה עונה לו, ואיך המוצר שלך מספק את הפתרון. על כל אלו לא יכול לחשוב ממציא המוצר בעצמו, היות והוא עסוק עד מעל הראש בהיבטים נוספים של העסק, ולכן טוב שיש יועץ עסק המסייע לו בכך.
התוכנית העסקית למעשה מאגדת את כל המידע והנתונים אודות המוצר, המתחרים, התקציב העומד לרשות היזם, הסכום אותו יצטרך לבקש ממקורות מימון כאלה ואחרים, וכן הפעולות השיווקיות הנדרשות על מנת למכור אותו לקהל היעד וכדומה.
כפי שהכתוב מעיד, יש צורך גם בראיה שיווקית ופיננסית על מנת לנהל את העסק בצורה נכונה שתביא להפקת המירב ממנו.
חברת MINDED מעניקה שירותי ייעוץ עסקי וליווי אישי לבעלי עסקים, היא מתמחה במתן שירות אישי, בעלת ארגז כלים מקצועיים המספקים ראיה לעומק של העולם הניהולי, עסקי, פיננסי ואסטרטגי. החברה מספקת ליווי עסקי, בניית תוכנית עסקית, פיתוח לרשת, ניהול תקציב, ייעול תהליכי עבודה, גיוס ממון, פיתוח ארגוני, ייעול תהליכי עבודה ובדיקת היתכנות עסקית.