למה יש לעודד את ענף האופניים החשמליים בישראל ומה התחזית לגבי העתיד? אתר הרוכב החשמלי עושה לכם סדר.
רכיבה על אופניים חשמליים איננה נחשבת עוד לתחביב של בני נוער או סטודנטים. יותר ויותר מבוגרים מתמכרים לטרנד, וחתך הגילאים של הרוכבים החשמליים מגוון והטרוגני.
בישראל עתירת הפקקים, ובאזור המרכז שסובל ממצוקת חנייה, הדברים בהחלט מובנים. באתר "הרוכב החשמלי", המהווה כיום את מרכז המידע הגדול והמוביל לתחום האופניים הממונעים, מסבירים כי התופעה רק הולכת ומתרחבת.
"מדי שנה מגיעים לישראל יותר מ-40,000 זוגות של אופניים חשמליים" אומרים המומחים של "הרוכב החשמלי", "קהל היעד הוא פסיפס של הציבוריות הישראלית. כולל בתוכו בין השאר הורים לילדים, עובדי היי-טק, נשים, גמלאים ועוד. זאת כמובן לצד הלקוחות הרגילים שהם צעירים ובני נוער".
מה מניע את גלגלי המהפכה החשמלית ולאן השוק מתקדם? קריאת כיוון ניתן ללמוד מדיון שנערך לא מזמן במליאת הכנסת. שר התחבורה הגיב במהלכו לשאילתה שהופנתה אליו בנושא תאונות דרכים ואופניים חשמליים, ואמר – בצדק רב – כי אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור.
כלומר, במקום להיאבק ברכיבה הגוברת על קורקינטים או אופניים חשמליים, יש להסדיר את הנושא לא רק מבחינת אכיפה. למשל, לקדם גזרים כדוגמת סלילת שבילי אופניים חשמליים, הקלות על יבואנים וכדומה.
אופניים חשמליים, הפתרון לגודש בכבישים
אחד האתגרים המרכזיים עמם מתמודד שוק התחבורה בישראל הוא הגודש בכבישים או בשפה פשוטה "הפקקים הבלתי נגמרים". נתונים שפורסמו לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על כך שכמעט 50% מהישראלים מדווחים על פגיעה מפקקי תנועה. לעתים עד כדי קבלת החלטה לצאת מאזור המרכז ולגור בקרבת מקומות התעסוקה.
כ-64% מהישראלים שהשתתפו בסקר העידו כי איכות חייהם נפגעת משום שהם נאלצים "לבלות" למעלה מחצי שעה ביום בפקקי תנועה.
כיום, כאשר אופניים חשמליים בדגמי 2021 מציעים מפרטים משופרים ומהודקים, המבוססים על סוללות של 48 וולט עם קיבולת גדולה (15-20 אמפר/שעה), יותר ויותר ישראלים יכולים להיפרד מהעומס בכבישים. טווחי הנסיעה הגדולים שמציעים אופניים חשמליים מגיעים לעתים עד כדי 40-50 ק"מ ללא הטענה, ומאפשרים בכך לישראלים להשאיר את הרכב בחנייה (או לוותר על האוטובוס שבתחנה).
פחות זיהום אוויר
ישראל, כמו מדינות רבות ברחבי העולם, סובלת גם מזיהום אוויר, שאחד הגורמים המרכזיים להיווצרותו הוא רכבים מנועיים. אמנם המדינה נוקטת בצעדים שונים בכדי להפחית את זיהום האוויר הנ"ל, כולל הטבות מס משמעותיות לייבוא "רכבים ירוקים", אך התוצאות רחוקות מלהיות מספקות.
אופניים חשמליים מהווים מענה מצוין לנקודה זו. כל זוג אופניים חשמליים שנע בכבישים, ושהרוכב שלו היה יכול להחליף אותו ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית, מסמל פחות זיהום אוויר. ככל שהמדינה תעודד אופניים חשמליים ותסלול עבורם שבילים ייעודיים, וככל שהיבואנים יוכלו לייבא ארצה דגמים משופרים וארוכי טווח, כך ניתן יהיה להוריד דרמטית את הזיהום במרחב העירוני. בפרט וביתר שאת באזור הצפוף והמזוהם של גוש דן או במטרופוליניים כמו חיפה וירושלים.
לסיכום,
המבחר הגדול של שקיים כיום בשוק האופניים החשמליים פותח פתח לשורה ארוכה של ישראלים שיכולים ליהנות מהכלי החדשני. מה שהחל בצעדים קלים בלבד בשנת 2010, הופך בשנת 2021 לפתרון תחבורתי ראשון במעלה. לאור יתרונותיו הרבים של הכלי הירוק והאיכותי הזה, חשוב מאד שהמדינה תדע לנקוט בצעדים אופרטיביים לקדמו.
מוזמנים להתעדכן בכתבות נוספות בחדשות כפר סבא >>